Obiective
Obiective
Proiectul nostru își propune crearea unei largi(200) colecții de scenarii de învățare concepute pentru tablete PC cuprinzând cele mai importante materii și adaptându-se la nevoile specifice ale elevilor cu deficiență de auz din școlile speciale din România.
Principala noastră preocupare este familiarizarea noii generații de persoane surde și hipoacuzice cu tehnologia și totodată contracararea impediemntelor sociale întâlnite de acestea datorită dizabilității lor. Astfel, aceste persoane vor putea comunicacu alte persoane deficiente de auz în limbajul mimico-gestual, sau cu auzitori scriind, folosind tableta PC sau aparate mobile și se vor putea informa despre probleme cotidiene prin intermediul tehnologiei.
Prima etapă al acestui proiect îl constituie crearea scenariilor de învățare cuprinzând majoritatea materiilor predate la ciclul gimnazial, care presupun utilizarea tabletei PC.
Propunem ca fiecare clasă gimnazială să aibă două activități pe săptămână în care să fie utilizate tablete PC. Astfel, luând în considerare numărul săptămânilor într-un an școlar, dorim să elaborăm 200 de scenarii . Fiecare scenariu va cuprinde și o schițâ de lecție conținând informații orientative despre grupa căreia se adresează lecția, precum și indicații adresate cadrului didactic. Utilizarea tabletei PC se va realiza prin intermediul unui software specializat creat de compania IT Evoline, una din cele mai mari companii de software development din Transilvania, sotware care face posibilă crearea unor fișe de lucru virtuale. Scenariile respectă curriculum-ul în vigoare facilitând un grad mai înalt de interactivitate. Scenariile vor fi întocmite în limba română și în limba maghiară.
A doua etapă o constituie testarea acestor scenarii la patru clase gimnaziale (28 de copii) din școala noastră.
În această perioadă scenariile vor fi implementate, analizate și -dacă este nevoie- modificate. Scopul nostru este să ne asigurăm că toate scenariile întocmite sunt funcționale, pot fi adaptate la nevoile elevilor, și că se pot utiliza pentru majoritatea elevilor cu deficiență de auz, precum și alți elevi cu CES.
A treia etapă este implementarea scenariilor la o scara mult mai înaltă.
Informații legate de acest proiect, și cele 200 de scenarii de învățare vor putea fi accesate pe această pagină. Un grup de profesori vor vizita toate școlile pentru de ficienți de auz din țară, și la școlile interesate va organiza un workshop despre utilizarea software-ului. Totdată două seturi de câte 10 tablete PC vor dăruite celor două școli care manifestă cel mai mare interes. Vom oferi acestor școli asistență pe termen lung și după încheierea proiectului.
De ce tocmai așa?
Dezvoltarea resurselor IT oferă noi oportunități persoanelor și comunităților cu deficiență de auz din întreaga lume. Fiind o categorie de dizabilitate cu o incidență relativ redusă, înainte apariției posibilității comunicării prin internet presoanele surde erau izolate și posibilitățile lor de comunicare erau limitate. Persoanelor cu deficiență de auz li s-au oferit noi oportunități pe piața forței de muncă datorită existenței posibilității de a lucra de acasă prin intermediul comunicării verbale cu colegii de lucru.
Vlogurile (video-bloguri in limbaj mimico-gestual) publicate pe YouTuvbe au devenit un mod de a împărtăși idei la o scară foarte largă. SMS-urile și apelurile video le oferă utilizatorilor surzi aceleași posibilități de comunicare pe care le au persoanele auzitoare.
Cu toate acestea sistemul educațional -în țări aflate în dezvoltare, cum este și țara noastră- nu au reușit să țină pasul cu aceste inovații din sectorul IT. Deoarece elevii surzi nu sunt familiarizați în școli cu utilizarea acestor noi resurse, ei nu vor putea profita de toate beneficiile oferite de acestea. în ciuda faptului că cele mai multe școli dispun de săli de informatică, o clasă are în medie o activitate pe săptămână acolo, creionul și caietul prevalând în activitățile didactice de zi cu zi. Dacă resursele IT sunt incluse într-o altă materie,ele se rezumă de obicei la un videoclip educativ, film, etc.
Astfel, copiii cu deficiențe au nevoie nu numai de un număr mare de materiale didactice vizuale menite să faciliteze înțelegerea, ci în mai mare măsură ei au nevoie de resurse care să le antreneze gândirea, să-i pună în situații de comunicare și interacțiune. În asemena condiții, gradul prezent de utilizare a resurselor IT este insuficient raportat la nevoile specifice ale elevilor cu deficiențe.
Pentru a le oferi șansa integrării în societatea auzitorilor, copiii cu deficiență de auz trebuie să devină utilizatori activi ai tehnologiei de la o vârstă cât mai fragedă. Tehnologia și resursele moderne trebuie să devină părți determinante ale sistemului educațional, unde interacțiunile să nu fie limitate la posibilitățile oferite de hârtie, creion, cretă și tablă.
Impact
Pregătim aceste scenarii în speranța de a crea un nou mod de gândire în rândul profesorilor. Prin implicarea lor în acest proiect vor avea oportunitatea de a recunoaște importanța familiarizării elevilor de la o vârstă cât mai timpurie cu tehnologia și vor include aceste resurse în cât mai multe activități didactice.
Pe măsură ce utilizarea tabletelor PC și a altor aparate mobile devin lucruri uzuale, necesitatea integrării acestora în activitatea școlară crește simțitor. În aceste condiții este nevoie de crearea, testarea și implementarea unui model care va putea fi completat și îmbunătățit ulterior. Persoanele cu deficiență de auz se vor sprijini din ce în ce mai mult pe resursele tehnologice. Elevii care vor lua parte în testarea scenariilor de învățare ar putea fi cei care răspândesc informațiile despre utilizarea tehnologiei în comunitatea de unde provin. Acest fapt ar duce implicit la schimbarea statusului social în comunitatea lor și în afara ei datorită ușurinței cu care utilizează și interacționează cu resursele IT.